فصلنامه‌ی مطالعات زنان حلقه تجریش، شماره 00: زن‌کشی
1400-10-01

 فصلنامه‌ی مطالعات زنان حلقه تجریش

شماره 00: زن‌کشی

پاییز 1400

 

درباره‌ی پرونده

 ۳۷۵ تا ۴۵۰ قتل سالیانه، رقمی بیشتر از تعداد روزهای سال! این تنها بخشی از آمار هولناک زن‌کشی‌های ایران است، یعنی همان بخشی که گزارش شده و ثبت می‌شوند و تحت عناوینی چون خودکشی بر آن‌ها سرپوش گذاشته نمی‌شود. هرچند به نظر می‌رسد قتل‌های دلخراشی که هر روز از تریبون‌های رسمی و غیررسمی گزارش می‌شوند هرکدام بنا به نیتی محلی و اختصاصی رخ داده‌اند، به زعم ما هر کدام قطعات جورچینی از تصویری بزرگتر و به مراتب هولناک‌تر هستند. ما، گروهی از اعضای حلقه‌ی تجریش، کار خود را با این سوال محوری آغاز کردیم که این قتل‌های به ظاهر منفرد و گسسته در کجا به هم می‌پیوندند و در پی ساختن کدام کلیت ارتجاعی هستند؟ ما از خود پرسیدیم چه چیزی زنان مناطق مختلف ایران را به زنان مکزیک، آرژانتین، آمریکا و حتی حوزه‌ی اسکاندیناوی مرتبط می‌کند؟ اساساً چه مشخصه‌ی جامعه‌شناختی‌ای زنان رنج‌کشیده‌ را به تمام رنج‌کشیدگان جهان پیوند می‌زند؟

در پاسخ به سوالات بالا به ترجمه‌ی مقالات مهم و کم‌تر دیده‌شده‌ای از فمینیست‌های مکزیک و آرژانتین پرداختیم، مصاحبه‌هایی از باتلر و فدریچی را مرور کردیم و سپس به مدد هنر و ادبیات به جستجوی ردپای زن‌کشی‌ها در فرهنگ و تاریخ رفتیم. به بازخوانی نقدی بر داستان کهن شهرزاد پرداختیم و آثار اجراگر ایرانی ساکن آمریکا (آمیتیس متولی) را بررسی کردیم. خوانشی از کتاب روبرتو بولانیو، نویسنده‌ی شیلیایی، در پیوستاری با تاریخ و مختصات مکزیک ارائه کردیم و با نظریه‌ی فوکو سر وقت رمانی از شهرنوش پارسی‌پور رفتیم. دست آخر دو چهره‌ی شاخص سینمای دانمارک را به دلیل خاص‌بودگی سوژه‌های زنانه‌شان بررسی کردیم.

آنچه در پایان این تلاش و همکاری سه‌ ماهه نصیبمان شد چیزی بیش از مقالاتی بود که در این جا منتشر می‌شود. با یافتن هر پاسخ، پرسش‌های دیگری سربر‌آورد که هر کدام پروژه‌ی مطالعاتی جدیدی می‌طلبد. ما این پرونده را دستاورد همکاری هم‌دلانه‌ای برای مطالعات بیشتر در حوزه‌ی زنان می‌دانیم و ضمن دعوت شما به مطالعه‌ی آن، از نظرات خوانندگان محترم استقبال خواهیم کرد.

 

هیئت تحریریه

نسترن اسدی، سکینه بزرگ، طلیعه حسینی، زاهره دنیادیده، نازیتا شاه‌اسماعیلی، زهرا نعیمی

 

فایل پی دی اف فصلنامه

برای دانلود روی عنوان زیر کلیک کنید

زن کشی

:کلیدواژه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 8 =

فصلنامه‌ی مطالعات زنان حلقه تجریش، شماره 00: زن‌کشی – حلقه‌ی تجریش | حلقه‌ تجریش